[1ο]
Επιμέλεια Στάθη Ασημάκη
Λόγω φιλοξενίας στο υπέροχο rakopolio.blogspot.gr ας αρχίσουμε, τιμητικά,
με θέματα σχετικά με φαγητό και ποτό
και, βεβαίως, αναφέροντας σοφά λόγια.
***
-ἔφαγον, φαγεῖν,
φαγητόν
κλπ. Οι λέξεις αυτές παράγονται από την ιερή φηγόν ή φαγόν του Διός, το είδος δηλαδή της δρυός με τα
εδώδιμα βελανίδια. «Ἀρκάδες προσέληνοι, φηγόν ἔδοντες ἐν οὔρεσιν». Τα ιερά
δείπνα προς τιμήν του Διός ονομάζονταν «ἱερά φαγήσια».
-ἧπαρ. Ένα από τα
σπουδαιότερα όργανα του σώματος. Θεωρείται το χημικό εργοστάσιο του οργανισμού.
Όργανο με πολλαπλές λειτουργίες επεμβαίνει, ρυθμίζει, και αναγεννάται (επιδιορθώνεται).
Σύμφωνα με ορισμένους παράγεται από το ρήμα ἠπάομαι = επιδιορθώνω.
Η
λαϊκή ονομασία συκώτι προέρχεται από
μια αρχαία συνταγή μαγειρικής: το «ἧπαρ συκωτόν», δηλαδή ήπαρ παραγεμισμένο με
σύκα.
-πάστη. Αρχαίο
παρασκεύασμα τροφής από ανάλατο τυρί, λεπτό αλεύρι (σεμίδαλι) και σουσάμι.
-το άριστον. Αρχικά
σήμαινε το πρωινό φαγητό και λαμβανόταν κατά την ανατολή του ήλιου.
Οι
αρχαίοι Έλληνες έλεγαν: «Ἐπάν ἴδῃς μονοσιτούντα, μηδέ ἐπερώτα. Τά πάντα κακῶς ἔχει»
= Εάν δεις κάποιον να τρώει μόνος του, μην τον ρωτάς καθόλου για το πώς περνά. Όλα τού πηγαίνουν άσχημα.»
Στην
αρχαία Ελλάδα όλοι χαρακτηρίζονταν ως «μικροτράπεζοι και φυλλοτρῶγες (δηλαδή
φτωχοί και σαλατοφάγοι)», σε αντίθεση με του Έλληνες της Σικελίας, των οποίων τα γεύματα και τα δείπνα ήσαν πλούσια (γνωστή η «σικελική τράπεζα»).
Οι
αρχαίοι Αθηναίοι αγαπούσαν πολύ το κοντοσούβλι, κρέας τεμαχισμένο και περασμένο
σε «οβελίσκους», το ξανθό μέλι, το «σύμπακτον γάλα» (γιαούρτι), τα «τρωγάλια» (ξηροί καρποί), τα «ἐμβάμματα» (σάλτσες) και τις «φυλλάδες» (σαλάτες).