Τρίτη 3 Νοεμβρίου 2020

1918 – Η Ισπανική γρίπη στην Αράχοβα.

 


Πριν λίγες ημέρες ο καλός μου φίλος Κώστας Κατσίμπας μου έδωσε μια φωτοτυπημένη επιστολή από τον Αραχοβίτη Αλέξανδρο Ν. Καλαμαρά (παππού του), σταλμένο στην Αμερική στον πατέρα του (προπαππού του), τον Δεκέμβριο του 1918.
Το γράμμα αυτό εκτός τις οικογενειακές πληροφορίες που μας δίνει, μας δίνει επίσης και σημαντικές πληροφορίες που τουλάχιστον για μένα ήταν άγνωστες, για την Ισπανική γρίπη κατά την περίοδο της εμφάνισή της στην Αράχωβα, που άφησε πίσω της αρκετούς νεκρούς όπως θα διαβάσετε για ένα χωριό των 3500 περίπου κατοίκων.
Ακολουθεί η επιστολή:

Εν Αραχώβη τη 10 Δεκεμβρίου 1918.

Σεβαστέ μου πατέρα μάθε ότι πήγαμε εις την Αγόριανην και πήραμε ένα φόρτωμα σιτάρι κόκκινο(1) μία και πενήντα πέντε και πήραμε και ένα φόρτωμα βλάχο(2) μια και 40 και 50 οκάδες αραποσίτι 90 λεπτά. Μάθε ότι έχουμε σπείρει τα Μούλκια(3), θα τα σπείρουμε όλα τα χωράφια. Έχουμε 110 οκάδες διά να σπείρουμε, όλα κόκκινο διότι δεν βρίσκουμε κιντράδι(4) και λέμε να πάμε στη Δαύλεια να πάρουμε. Μάθε ότι έχω και 100 κλήματα βαλμένα στη Σέρπινα(5) και έχω καμία εκατόν 50 άβαλτα.
Μάθε ότι απέθανε η θειά μου η Στυλιανή και μετά 3 ημέρες απέθανε και η Κυρά μου, απέθανε και ο Παναγιώτης Παναγιωτίνος μια ημέρα με την Κυρά μου και η Καλούσα του Βιλούλα και ο γιός του, διά ένα μήνα απέθαναν 100 νομάτοι, ήτανε μία ασθένεια η οποία λέγετε γρίπη, από πέντε-έξι την ημέρα, τώρα έπαψε, δεν βαρούσαν καμπάνα διά να μην κιοτέβουν(6) οι άλλοι. Μάθε ότι την επέρασαν όλοι και εμείς. Μας λένε ότι είναι και αυτού, άμα είναι  να φύγεις.
Μάθε ότι εις την Βελίτσα παρουσιάσθει ο Αγιώργης σε ένα κορίτσι και είπε να φτιάσουν εκκλησίαν και τώρα ήρχισαν και χτίζουν και είπε το κορίτσι με ξέρεις πούθε έρχομαι, έρχομαι από την Λαμία διότι πήγαινον ο κόσμος χαμένοι και σας έσωσα και τώρα μαθένω ότι το χωριό μου δεν πήγε καλά και θα πάγω στο σπίτι μου και καθώς ήρθε δεν ματα πέθανε κανείς.
Άλλο δεν σου γράφω, σε ασπάζομαι ο υιός σου.

Αλέξανδρος Νικ. Καλαμαράς.

1. Ποικιλία σιταριού.
2. Ποικιλία σιταριού.
3.Τοποθεσία της περιφέρειας Αράχωβας. Ορισμένοι Αραχοβίτες το πρόφεραν Μούλτσα.
4.Ποικιλία σιταριού.
5. Τοποθεσία της περιφέρειας της Αράχοβας.
6. Δειλιάζουν.